Stichting WALO - Wisselwerking Achterveld/Leusden-Oekraïne

Stichting WALO

Ontstaan
Het ontstaan van Stichting WALO gaat terug naar het begin van de jaren '90. Sindsdien heeft de WALO ongeveer €100.000,- besteed aan de organisatie van succesvolle kindervakantiekampen. Dankzij de vele initiatieven zijn er in de laatste 12 jaar ruim 600 kinderen uit Oekraïne op vakantie geweest. De kampen werden tot nog toe ondersteund door ongeveer 75 jongeren uit de omgeving Achterveld, Leusden en omgeving die daarmee een ervaring voor het leven hebben opgedaan.

1993
Eerste contacten gelegd tijdens een studiereis van Nederlandse middelbarescholieren naar Oekraïne.

1998
WALO opgericht. Het eerste kindervakantiekamp werd georganiseerd voor kansarme kinderen uit de omgeving van Kiev in samenwerking met de Caritas instelling in Kiev.

1999
Het Gaarkeuken project gestart om Caritas Kiev te ondersteunen met middelen en financien om voedsel te organiseren voor minder bedeelde mensen tijdens de strenge winters.

2008
Sinds 31 maart 2008 is de WALO formeel geregistreerd als stichting. In dit jaar werd ook het 10e kindervakantiekamp georganiseerd. Om dit heugelijke feit te vieren hebben vier vrijwilligers een sponsortocht gefietst van ruim 2100 km van Leusden naar Ternopil. In dit jaar werd ook gestart met het project “Er wezen voor wezen” in samenwerking met stichting Orphans Future.

2012
Voor de eerste keer werd het kindervakantiekamp georganiseerd in samenwerking met Orphans Future.