Stichting WALO - Wisselwerking Achterveld/Leusden-Oekraïne

Stichting WALO

Een jaar oorlog, onzekerheid, oorlog en verdriet; we kunnen het helaas niet wegnemen maar wel achter jullie blijven staan!  Met deze tekst op een kaartje en een bloemetje (blauw met geel) heeft Myriam Voorburg van Walo samen met Willy Tolboom de Oekraïense vluchtelingen in Achterveld zaterdag 25 februari een hart onder de riem gestoken.

Samen met de Werkgroep Caritas Achterveld heeft WALO in december een kerstattentie  verzorgd voor de Oekraïense vluchtelingen in Achterveld.

En met oud en nieuw verzorgde WALO voor de Oekraïense vluchtelingen de oliebollen van de actie sponsoring Alpe d’Huzes.

Op woensdag 10 augustus tijdens de braderie van de Tour de Junior is een kraam bemand door Oekraïners voor hulp aan hun gezinnen in Oekraïne. Zij hebben enorm hun best gedaan met pannenkoeken, warenka/pirogi (deeg envelopjes met vulling), gebak, schminken, dansjes….het kon niet op. En met de opbrengst konden ze heel tevreden zijn. Met een nabestelling erbij kwamen ze aan bijna 500 euro ! WALO mocht hierin faciliterend ondersteunen.

foto_braderie.png

• Sponsoractie LTV Lockhorst

Van maandag 4 t/m zaterdag 9 juli jl. is bij tennisclub LTV Lockhorst op het Burgemeester Buiningpark in Leusden weer het Lockhorst Open 50+-toernooi gehouden. Bij dit toernooi is er weer voor een goed doel een verloting met prijzen georganiseerd. De opbrengst van de verkochte lotjes was dit jaar bestemd voor de stichting WALO. De prijzen hiervoor zijn beschikbaar gesteld door Leusdense winkels; om deze te verzamelen hebben vrijwilligers van de WALO hen benaderd met een aanbevelingsbrief van LTV Lockhorst. Al met al werden er ruim 80 prijzen verzameld. Tijdens het toernooi hebben vrijwilligers van de WALO informatie gegeven over de WALO en geholpen lotjes aan de man/vrouw te brengen. Aan het eind van het toernooi bedroeg de sponsorbijdrage van LTV Lockhorst iets meer dan € 950,--. Kortom een prima actie van LTV Lockhorst, waarvoor dank! Tafel_met_prijzen.png

• Twee gezinnen die in Sine Cura wonen, gaan terug naar Oekraïne. Eenbestuurslid heeft voor hen een aandenken gemaakt met de tekst 'wij wensen u een lang en vredig verblijf in Oekraïne '.
    Aandenken.png

• Op 1e paasdag, 17 april, is een Oekraïense vrouw, die in Sine Cura woont, bevallen van een zoontje, Pietro genaamd.

• In Sine Cura wonen inmiddels 27 Oekraïners sinds Pietro is geboren. In de Mallejan zijn 9 personen  opgevangen. Daarmee komt het aantal op 36 Oekraïense vluchtelingen in Achterveld.

• Op het bedrijventerrein in Leusden zijn in een kantoorpand van Afas 240 Oekraïense vluchtelingen gehuisvest. Het pand biedt ook gelegenheid voor dagbesteding en onderwijs voor de vluchtelingen.

• Alle vluchtelingen zijn ingeschreven in de gemeentelijke basisadministratie, krijgen leefgeld en zijn verzekerd (ziektekostenverzekering, WA-verzekering). Zij kunnen werken. Informatie over landelijke regelingen is te vinden in de ‘Tijdelijke regeling verstrekkingen gerepatrieerden en evacués Oekraïne 2022’.

• De vluchtelingen kunnen met het openbaar vervoer reizen indien zij hun Oekraïens paspoort laten zien. Het reisschema van de buurtbus wordt in de Nieuwsbrief voor de bewoners opgenomen. Verder is er DAVA-Automaatje.

• De Oekraïense vluchtelingen in Sine Cura hebben per woning voor vragen een contactpersoon. Dat zijn vrijwilligers die als contactpersoon optreden en die hulp hebben van tolken: drie Oekraïense vrouwen die ook Nederlands spreken. Daarnaast gebruiken ze ‘google translate’.

• DWS, voetbal, tennis, Avanti, Joy street hebben een aanbod voor dagbesteding; dit is opgenomen in de Nieuwsbrief voor de bewoners.

• DAVA heeft voorlopig wekelijks op dinsdag en donderdag  een ontmoetingsplek in de Huiskamer, waarbij taalles gevolgd kan worden; er is koffie en thee en speelgoed voor kinderen, er staat een naaimachine om evt. gekregen spullen wat op maat te maken, en desgewenst kan er ook gekookt kan worden.