Reisverslag Kindervakantiekamp Oekraïne 2013

Dobre den!

Ook dit jaar is vanuit de WALO weer een groep enthousiaste jongeren vertrokken naar het mooie Oekraïne om daar weeskinderen een leuke tijd te schenken. De heenreis verliep voorspoedig, we zijn in een klein uurtje de grens over gegaan. Een nieuw record want eerdere groepen stonden vaak 3 tot 4 uur stil bij de Oekraïense grens. Bij aankomst in het kindervakantiekamp stond ons wel een kleine verrassing te wachten. In plaats van de verwachte 40 kinderen stonden er maar liefst 120 enthousiaste kinderen vol spanning bij de poort. Een mooi gezicht was het hoe al deze kinderen ons te hulp schoten om de overvolle bus uit te laden. Er ontstond een massale glimlach toen ze zagen hoeveel ballen, waterspeelgoed en knutselspullen we mee hadden. Gedurende deze twee weken hebben we ervoor gezorgd dat de kinderen elke dag goed vermaakt werden door middel van spellen, het uitdelen van leuke spulletjes en de persoonlijke aandacht die wij gaven. We hebben activiteiten georganiseerd die gericht waren op de verschillende leeftijden (van 3 t/m 18 jaar).

Enkele hoogtepunten waren, het spijkerpoepen, u kunt zich misschien de gezichten van de kinderen wel voorstellen bij het demonstreren van dit oer-Hollandse spel. De zeepbaan was ook een succes, tevens een mooie gelegenheid voor de kinderen om zich een keer goed te wassen. Naast veel voetballen ook een potje honkbal, na ongeveer een uur uitleg zonder vertaler bleek er een geheel nieuwe variant van dit spel te ontstaan. Aangezien het weer in Oekraïne aangenaam warm was besloten we ijsjes te gaan halen met de kinderen in het dorp, heeft u ooit ijsjes gekocht voor 120 kinderen en slecht 15 euro hoeven af te rekenen? In Oekraïne kan dat. Daarnaast hebben we verschillende activiteiten georganiseerd als een disco, knutselmiddag, estafetteloop, schminken, touwtjes knopen (groot succes!), volleybal, zeskamp, water trefbal en zwemmen in het nabijgelegen meer.

Hoewel in deze twee weken het plezier van de weeskinderen voorop stond, beseften we ons maar al te goed in wat voor barre leefomstandigheden de kinderen daar opgroeien. Wegens een flink gebrek aan financiële middelen wordt er bijvoorbeeld weinig tot geen medische zorg geboden. Er liepen behoorlijk wat kinderen rond met rotte tanden, staar, ontstoken voeten en meer pijnlijkheden. Ook hebben heel veel kinderen kapotte kleding, is er nauwelijks speelgoed aanwezig en voor persoonlijke aandacht helaas ook niet altijd ruimte.

De levensgenieter Paolo is ons allen erg bijgebleven. Dit pientere weesje heeft last van spasmen, hierdoor loopt en praat hij erg moeilijk. Echter is er vanuit het weeshuis geen geld om hem te helpen met zijn problemen. Erg is het om te bedenken dat hierdoor zijn leven kort gaat duren. De WALO zal zich in gaan zetten om Paolo door een gecertificeerde dokter te laten onderzoeken (men vertelde daar dat in Oekraïne de meeste dokters hun diploma gekocht hebben zonder daarvoor te studeren). We hopen dat we vanuit Nederland nog wat voor hem kunnen betekenen.

Hierbij willen we graag alle sponsoren en gulle gevers bedanken, mede door jullie bijdrage hebben de kinderen twee mooie weken gehad.

De WALO is alweer hard op zoek naar enthousiaste jongeren die deel willen nemen aan deze reis. Mocht U iemand kennen, of zelf een bijdrage willen leveren aan dit project, neem dan contact op met info@walo1999.nl.

Met dank aan de groep van dit jaar: Aylin van den Houten, Gerrit Blom, Helena Keizer, Menke Steens, Peter Dinkelman, Richard van Dijken en Sara Kemps.